När vi tränar utsätter vi kroppen för en hel del påfrestning, oavsett om vi tränar på en hård nivå eller på en medelmåttig. Både konditionsträning och styrketräning kräver en bra och hälsosam kost för att kroppen ska få den energi den behöver för att kunna prestera, men även för att vi ska få de resultat som vi strävar efter. Vid konditionsträning är det vanligtvis flåset som vi vill bygga upp och vid styrketräning är det styrka och muskelbyggnad som är i fokus. För att människor ska kunna bygga muskler på ett effektivt sätt krävs rätt typ av mat.

Som många styrketränande personer redan vet så är det proteinet som är viktigast för att kunna bygga muskler. Protein sägs vara kroppens byggstenar och utan proteinrik och hälsosam kost kan muskler inte byggas. Om man äter dåligt med protein och tränar hårt så kommer musklerna istället att brytas ner och man får motsatt effekt på träningen. Det finns mängder med hälsokost i form av hälsosam mat som man kan använda sig av, men även kosttillskott för att få hjälp på traven.

Kyckling, fisk och skaldjur, baljväxter och kvarg. Alla dessa produkter innehåller mängder med protein som man kan dra nytta av i samband med träning. Även rött kött och charkprodukter innehåller mycket protein, men eftersom många vill dra ner på fettet är det vanligast att välja mer fettsnåla alternativ, t.ex. torsk, lax och kyckling. Kött över lag är en mycket bra källa till protein, men rekommenderat är att välja ekologiskt kött för att få en så hälsosam kost som möjligt. En person som styrketränar sägs behöva mellan 1,5-2 gram protein per kilo för en ökad muskeltillväxt. Det kan vara svårt att få i sig all denna protein enbart genom kosten och i många fall tillsätts även kosttillskott i form av proteinpulver.